Właścicielka gabinetu neurologopedycznego Savantia -Dorota Kowalska-Ruta

Mgr Dorota Kowalska-Ruta

Filolog, logopeda – neurologopeda, certyfikowany specjalista Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania. Prowadzi terapię Metodą Krakowską z zakresu zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym oraz zaburzeń połykania, jedzenia i karmienia noworodków, niemowląt i dzieci starszych. Pracuje w Oddziale Neurologicznej Rehabilitacji Dziecięcej i Oddziale Dziennym Rehabilitacji Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Lublinie, w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Lublinie oraz we własnym Gabinecie Neurologopedycznym Savantia. Uczestniczka wielu kursów i szkoleń. Organizator szkoleń specjalistycznych dla logopedów.

Wykształcenie:

• Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych, filologia polska
• Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Podyplomowe Studia Logopedyczne
• Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Podyplomowe Studia w zakresie Neurologopedii

Ukończone kursy i szkolenia:

Dysfagia pediatryczna – diagnostyka i terapia (Dr Anna Maria Pękacka)
Opieka neurologopedyczna po wypisie dziecka urodzonego przedwcześnie (Marta Karwot-Pięta)
Niemowlak u logopedy 3 (Marzena Machoś, Magdalena Bednarczyk)
Jedzenie doustne wyzwaniem dla dzieci karmionych alternatywnie (Marcelina Przeździęk)
Wybiórczość pokarmowa u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (Marta Baj-Lieder)
Niemowlak u logopedy II Miobobo, skrócone wędzidełko podjęzykowe u niemowląt (Marzena Machoś)
Niemowlak u logopedy (Marzena Machoś)
„Oswajanie” jako niezwykle ważny element w terapii karmienia (Marta Baj-Lieder)
Podniesienie jakości życia podczas przyjmowania pokarmów u dzieci z niepełnosprawnością i dysfagią (Anna Maria Pękacka)
Zarządzanie dysfagią w warunkach domowych (Anna Maria Pękacka)
Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych (metoda krakowska) (dr Katarzyna Sedivy-Mączka, dr hab. Marta Korendo)
Zaburzenia karmienia u noworodków, niemowląt i dzieci młodszych – FST (Susanne Renk)
Terapia jedzenia i picia -MET (Susanne Renk)
Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii. (Barbara Ostapiuk)
KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka – test do diagnozy dzieci w wieku od 1. miesiąca do ukończenia 9. roku życia. Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka.
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania (dr Katarzyna Sedivy)
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania w szkole (dr Katarzyna Sedivy-Mączka)
Dziecko zagrożone dysleksją, z dysleksją i innymi zaburzeniami – wspomaganie rozwoju (metoda krakowska) (dr Katarzyna Sedivy-Mączka)
Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji (metoda krakowska) (dr Katarzyna Sedivy-Mączka)
Warsztaty neurologopedyczne (dr Aleksandra Łada):
Moduł I: Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych związanych z pobieraniem pokarmów i nadawaniem mowy
Moduł II: Wczesne zaburzenia funkcji oralnych (pokarmowych, oddechowych i fonacyjnych) u noworodków i niemowląt z grupy ryzyka obciążenia ciążowo-porodowego
Moduł III: Diagnoza i terapia neurologopedyczna pacjentów ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami funkcji oralnych (w tym żywienie przez zgłębnik oraz PEG)
Terapia neurobiologiczna (prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska)
AAC – wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się – poziom podstawowy i zaawansowany (Jolanta Jaszczuk, Iwona Stępniewicz)
Budowanie systemu językowego dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i alalią (SLI) (prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska)
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy ryzyka na podstawie metod neurorozwojowych, ergoterapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej oraz terapii osób dorosłych z zaburzenia neurologicznymi (dr Teresa Kaczan)
Diagnoza i terapia wad wymowy (metoda krakowska) (dr Alicja Kabała)
Metody wywoływania głosek (metoda krakowska) (dr Alicja Kabała)
Diagnoza i terapia dzieci z Zespołem Aspergera (metoda krakowska) (dr hab. Marta Korendo)
Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu (metoda krakowska) (dr hab. Marta Korendo)
Diagnostyka mózgu w uszkodzeniach neurologicznych, funkcje kory mózgowej, odczytywanie dokumentacji medycznej – neuroobrazowanie (Zofia Twardochleb)
Niedokształcenie mowy o typie afazji. Diagnoza i terapia (A. Paluch, E.Drewniak-Wołosz)
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) a trudności w procesie komunikacji i uczenia się (Renata Borowiecka)
Terapia logopedyczna dziecka z nieprawidłowościami funkcjonowania aparatu ustno-twarzowego (Ilona Brzozowska-Misiewicz)
Diagnostyka logopedyczna (prof. Zbigniew Tarkowski)
Wczesne wspomaganie funkcji oralnych dziecka w świetle koncepcji NDT-Bobath (Aleksandra Łada)
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy wysokiego ryzyka na podstawie neurorozwojowej koncepcji, ergoterapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej (dr Teresa Kaczan)
The SOFFI: Supporting Oral Feeding In Fragile Infant (Erin Sundseth Ross)
Zaburzenia karmienia u dzieci. Zespołowe postępowanie diagnostyczno- terapeutyczne (zespół pod kierunkiem prof. Piotra Sochy)
Diagnostyka i terapia neurologopedyczna w świetle koncepcji NDT – Bobath – SLT (prof. Jacek Pietrzyk, dr Monika Gasińska, Aleksandra Łada, Zofia Szwiling)
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dziecka z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego. Diagnoza i terapia zaburzeń ustnej fazy połykania w aspekcie pracy języka
Ujęcie logopedyczno-ortodontyczne (dr Danuta Pluta-Wojciechowska)