Terapia neurologopedyczna

 

Terapia neurologopedyczna obejmuje pracę z pacjentami z zaburzeniami mowy o podłożu neurologicznym (dyzartria, afazja, zespoły genetyczne), terapię noworodków, niemowląt i starszych dzieci w zakresie zaburzeń karmienia i połykania (dysfagii), z wadami anatomicznymi (rozszczepy i wędzidełka) oraz z innymi trudnościami rozwojowymi, takimi jak autyzm, zespół Aspergera i inne trudności rozwojowe.

W gabinecie odbywa się również diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami karmienia o podłożu sensomotorycznym (wybiórczość pokarmowa, neofobia i inne).

Diagnoza neurologopedyczna obejmuje mowę, pobieranie i obróbkę pokarmów oraz połykanie, sposób oddychania, ocenę odruchowych reakcji oralnych.

Zdjęcie przedstawia Certyfikat specjalisty symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania Doroty Kowalskiej-Ruty

Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania ©

 

Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania © jest jednym z 17 elementów Metody Krakowskiej ©, której autorką jest prof. Jagoda Cieszyńska. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania oparta jest o wieloletnie doświadczenie prof. Jagody Cieszyńskiej oraz na najnowszych badaniach neuropsychologicznych. Nazwa metody odwołuje się do procesów zachodzących zarówno w prawej (symultanicznej), jak i w lewej (sekwencyjnej) półkuli mózgu. Nauka czytania odbywa się w trzech etapach: powtarzania, rozumienia oraz nazywania. Te same etapy obserwujemy podczas procesu nabywania systemu językowego. Zgodnie z założeniem Autorki najlepszym momentem do rozpoczęcia nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną jest wiek przedszkolny. Nauka czytania w wieku przedszkolnym jest doskonałym rozwiązaniem dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zagrożonych dysleksją oraz dla dzieci z innymi trudnościami rozwojowymi.

Szczegółowe informacje na temat metody czytania znajdują się na stronie:

Terapia logopedyczna

 

Logopedia jest dziedziną nauki zajmującą się mową, czyli językowym porozumiewaniem się zarówno w aspekcie prawidłowego rozwoju mowy, jak i jej zaburzeń. Jest wiedzą interdyscyplinarną, korzystającą zarówno z nauk humanistycznych (lingwistyka i glottodydaktyka), jak i psychologii, pedagogiki, medycyny, w tym laryngologii, rehabilitacji, neurologii, neonatologii, geriatrii. Praca logopedy wymaga zatem szerokiej wiedzy w zakresie prowadzenia diagnozy, ale też terapii.

Kompleksowy proces terapii logopedycznej obejmuje usprawnianie narządów artykulacyjnych, naukę prawidłowego oddychania, emisji głosu, rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych, wypracowywanie pola wspólnej uwagi, programowanie języka, wywoływanie głosek i ćwiczenia ich automatyzacji.

Zdjęcie przedstawia teczkę z testami KOLD

Diagnoza testem KOLD

Diagnoza Kartami Oceny Logopedycznej Dziecka (KOLD) przeznaczona jest do oceny najważniejszych obszarów mowy dzieci od 1. miesiąca życia do ukończenia 9. roku życia. Sfery mowy badane tym testem to: nadawanie i rozumienie mowy, reakcje słuchowe, narządy mowy, artykulacja i sprawność narządów artykulacyjnych a także umiejętności pragmatyczno-społeczne. Diagnoza testem KOLD pozwala określić czy rozwój mowy i komunikacji dzieci przebiega harmonijnie w odniesieniu do norm wieku rozwojowego.

Diagnoza obejmuje też wywiad z rodzicem, a w razie potrzeby jest ona wzbogacona o badanie innymi narzędziami, np. testem SWM oraz testem artykulacyjnym.